Når oppveksten som misjonærbarn gir livslange spor

Om psykiske ettervirkninger og ambivalens for å søke hjelp 


Skrevet av Favne Psykologbistand, November 2025

Siden slutten av 2024 har vi i Favne Psykologbistand hatt et nært samarbeid med organisasjonen Sendt Bort. Gjennom dette har vi tatt imot og møtt mange voksne som vokste opp som misjonærbarn – personer som nå, ofte for første gang, får anledning til å sette ord på erfaringene sine i samtaleterapi. Dette innlegget springer ut fra de erfaringene. Målet er å beskrive noen av de psykiske temaene vi ofte møter i terapirommet – og å normalisere den ambivalensen mange kjenner på når de vurderer å søke hjelp. 

Livet som misjonærbarn: mellom mening, savn og tilpasning

Oppveksten som misjonærbarn byr på erfaringer få andre kan kjenne seg igjen i. Mange vokste opp mens foreldrene var ute på misjon, og bodde på internatskole langt hjemmefra, eller var separert fra foreldrene sine i lengre perioder.

For mange har den mangfoldige oppveksten som misjonærbarn gitt verdifulle ressurser – selvstendighet, språkforståelse og kulturell fleksibilitet – men også både synlige og usynlige sår.

Den nye livskvalitetsrapporten «Hvordan går det med misjonsbarna i dag» (Sendtbort, 2025) viser at mange tidligere misjonærbarn sliter med psykiske ettervirkninger langt inn i voksenlivet. Savn, sorg, skyld, vansker med tilknytning og tilhørighet, lojalitetskonflikter og belastende hendelser er temaer som går igjen.

Dette innlegget er skrevet for deg som kjenner deg igjen i noe av dette – og kanskje nøler med å søke hjelp. 


Typiske psykiske tema hos tidligere misjonærbarn

I samtalene vi har hatt med voksne som vokste opp som misjonærbarn, ser vi igjen noen tydelige mønstre. Erfaringene er selvfølgelig ulike – noen ser tilbake på oppveksten med varme og mening, andre med sorg og ambivalens – men det går igjen visse fellestrekk i hvordan barndomsopplevelsene har satt spor.

Det som en gang var nødvendige mestringsstrategier – å være selvstendig, tilpasningsdyktig og følelsesmessig sterk – kan i voksenlivet vise seg som indre uro, vansker med å be om hjelp, eller et vedvarende behov for kontroll.

I terapirommet blir det tydelig at mange misjonærbarn har båret opplevelser som aldri helt fikk språk. Under følger noen av temaene som ofte trer frem. 


1. Savn og adskillelse

Lange perioder borte fra foreldrene og tidlige internatopphold førte til at mange misjonærbarn måtte klare seg selv. De ble fratatt den tette omsorgen og utviklingsmessige støtten de trengte i ung alder.

Som voksne kan det vise seg som:

  • Vansker med å gjenkjenne og stole på egne følelser
  • Vansker med å vise sårbarhet og søke trøst
  • En tendens til å «ikke trenge noen»
  • Utrygghet i nære relasjoner

Barn som tidlig lærte å undertrykke sorg, sinne eller savn for å tilpasse seg, kan senere i livet streve med å gi plass til følelsene sine – også i trygge relasjoner. 

Barn som tidlig lærte å undertrykke sorg, sinne eller savn for å tilpasse seg, kan senere i livet streve med å gi plass til følelsene sine – også i trygge relasjoner.

2. Identitet og tilpasning

Å vokse opp mellom kulturer gir både ressurser og sårbarheter. Mange forteller om en følelse av manglende tilhørighet eller rotløshet, hvor de aldri helt kjenner seg hjemme – verken «der ute» eller «her hjemme».

Gjentatte separasjoner og vissheten om at relasjoner var midlertidige, har gjort det vanskelig for mange å knytte tette bånd. Overganger mellom kulturer har ofte vært krevende, preget av manglende forberedelse og oppfølging.

Dette kan føre til:

  • Vansker med å føle tilhørighet, og en opplevelse av å ikke passe inn
  • Høye krav til seg selv for å «klare seg»
  • Vansker med å bygge en stabil identitetsfølelse
  • Vansker med å investere fullt ut i nye relasjoner

Når oppveksten krever konstant tilpasning til nye miljøer og forventninger, er det lett å miste kontakten med sitt indre kompass. 


3. Belastninger og traumer

Noen har opplevd mer direkte traumer – overgrep, krenkelser, mobbing eller følelsesmessig omsorgssvikt på internat. Mange forteller om dynamikker i barnegruppen som ikke ble regulert av voksne, og om ansvar for yngre barn eller søsken.

Traumer kan også handle om fravær av støtte i situasjoner med frykt, stress eller smerte, der barnet hadde behov for trøst eller beskyttelse – men ikke fikk det. Dessverre vet vi at noen ble utsatt for seksuelle overgrep. Internatmiljøene, særlig de med lite voksentilsyn og hierarkiske strukturer, skapte en sårbar setting for slike hendelser.

Ettervirkninger kan være:

  • Angst, depresjon, søvnvansker eller utbrenthet
  • Kroppslige plager uten medisinsk forklaring
  • Lav selvfølelse og selvverd
  • Symptomer på posttraumatisk stress (mareritt, flashbacks, unngåelse, årvåkenhet)
  • Vansker med selvhevdelse og grensesetting
  • Vansker med sterke følelser eller relasjoner

Mange opplevde betydelige belastninger som aldri ble snakket om – verken da eller senere. 


4. Relasjoner og ensomhet

Tidlig uavhengighet kan bli en livsstrategi. Mange fungerer godt utad, men kjenner på en grunnleggende ensomhet. Det er ikke uvanlig å kjenne på ambivalens: ønsket om nærhet og samtidig frykten for å bli avvist. 

Når man som barn lærte at det var tryggest å minimalisere egne behov, kan det å søke nærhet som voksen kjennes utrygt.

Når man som barn lærte at det var tryggest å minimalisere egne behov, kan det å søke nærhet som voksen kjennes utrygt.

5. Familierelasjoner

Mange misjonærbarn forteller om vedvarende vanskelige familierelasjoner. Dette kan handle om foreldrenes håndtering av separasjoner, eller ulike oppveksterfaringer mellom søsken – der noen bodde på internatskole, mens andre ikke gjorde det.

Hvordan familien håndterte og snakket om disse bruddene, har stor betydning for hvordan relasjonene fungerer senere i livet. Mange beskriver uløste konflikter med foreldre eller søsken, ofte preget av fortielse, savn og smerte som aldri er blitt anerkjent.

Relasjoner til egne barn og partner:

  • Ubearbeidede familiesår påvirker evnen til å skape trygge bånd
  • Noen overkompenserer for å beskytte egne barn
  • Andre gjentar mønstre uten å være klar over det

Terapi kan hjelpe med å observere og forstå disse mønstrene, og bryte generasjonsmønstre slik at trygghet kan videreføres. 


6. Tro, lojalitet og skyld

For mange er tro og misjon en del av identiteten, ikke bare historien. Dette kan gi indre konflikter: Hvordan kan jeg erkjenne at noe var vondt, når alt ble gjort for en god sak? Mange beskriver følelser av skam, skyld, takknemlighet og bitterhet, og opplever det som vanskelig å sette ord på ambivalensen. 

Dette kan gi indre konflikter: Hvordan kan jeg erkjenne at noe var vondt, når alt ble gjort for en god sak?

Behandlingsvegring og ambivalens til terapi

Hvorfor det er normalt å nøle?

I møtet med misjonærbarn som voksne i terapirommet, ser vi at mange bruker lang tid før de tar kontakt. For noen handler det om lojalitet, for andre om en dypvokst vane med å klare seg selv.

Ambivalensen er ikke motstand mot hjelp – den er et resultat av erfaring. Når man har lært at selvstendighet er nødvendig, kan det å søke støtte oppleves uvant eller truende.

Typiske tanker mange har:

  • «Jeg burde klare meg selv.» Selvstendighet var nødvendig som barn. I dag føles det unaturlig å be om hjelp.
  • «Jeg hadde det jo ikke så ille.» Mange sammenligner seg med dem som «virkelig slet». Men psykiske ettervirkninger handler ikke om hvem som hadde det verst – de handler om hvordan kroppen og sinnet reagerte.
  • «Jeg vil ikke svikte foreldrene mine eller misjonssamfunnet mitt.» Lojalitet og takknemlighet gjør det vanskelig å utforske egen smerte. Terapi handler ikke om skyld, men om forståelse.
  • «Jeg er redd for å miste kontroll.» Mange har bygd identitet rundt å være sterke og stabile. Å åpne opp kan kjennes truende, men skjer gradvis – i trygge rammer.

Å kjenne ambivalens er ikke et tegn på svakhet. Det er et tegn på at du har vært sterk lenge – og at du nå vurderer å ta vare på den styrken på en ny måte.


Når er det tid for å søke hjelp?

Et spørsmål mange tidligere misjonærbarn stiller seg er: «Har jeg egentlig grunn nok til å søke hjelp?»

Ofte har man båret med seg en idé om at man skal klare alt selv. Likevel kjenner mange at noe ikke helt faller på plass – at det er en uro, tomhet eller savn som ikke lar seg forklare.

Tegn på at det kan være tid å snakke med noen:

  • Du er sliten av å bære alt alene
  • Du føler deg ofte utenfor eller reagerer sterkt i relasjoner
  • Søvn, konsentrasjon eller humør er nedsatt over tid
  • Du unngår å snakke om fortiden, selv om du tenker på den
  • Du lengter etter ro, men vet ikke hvordan du skal komme dit


Å søke hjelp er ikke å svikte oppveksten din – det er å anerkjenne at du er et helt menneske, også med sår som ikke fikk omsorg da de oppsto. 

Å søke hjelp er ikke å svikte oppveksten din – det er å anerkjenne at du er et helt menneske, også med sår som ikke fikk omsorg da de oppsto.

Hva terapi kan gi deg

Når voksne misjonærbarn først kommer i terapi, beskriver mange en blanding av lettelse og usikkerhet. Det kan føles uvant å snakke om seg selv – kanskje for første gang uten å måtte forklare eller forsvare seg.

Etter hvert opplever mange en ny frihet: muligheten til å forstå seg selv uten skam, og bruke styrken sin på en mer bærekraftig måte.

Terapi kan gi:

  • Økt trygghet i relasjoner
  • Evne til å kjenne og uttrykke egne følelser
  • Mindre skam og selvkritikk
  • Mer balanse mellom styrke og sårbarhet
  • En opplevelse av å eie egen historie – fullt ut 

Det du har opplevd teller. Det finnes hjelp.

Det du har opplevd, teller. Det betyr ikke at alt var galt – men at også gode historier kan romme smerte. Å søke hjelp handler ikke om å finne skyld, men om å finne sammenheng – og å gi deg selv tillatelse til å leve fritt og helt.

Hvis du kjenner deg igjen, men nøler, så vit dette: Du er ikke alene. Hjelpen finnes – i ditt tempo, på dine premisser, med respekt for hele deg. 

Gjennom handlingsplan med en rekke misjonsorganisasjoner er det etablert et landsdekkende helsetilbud tilrettelagt for misjonærbarn.